Over de OML


Wat zijn onze doelen en wat is onze visie?

Onderwijsmonitor Limburg is een kennisnetwerk dat praktijk en onderzoek verbindt om de onderwijsloopbaan van leerlingen in beeld te brengen, van de eerste jaren op de basisschool tot en met het vervolgonderwijs. We verzamelen gericht gegevens en inzichten die er écht toe doen. Binnen OnderwijsMonitor Limburg werken we aan een sterke verbinding met de inzichten uit het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs. Tegelijkertijd fungeert OML als een waardevolle databron voor scholen, onderzoekers en beleidsmakers. We zetten in op het gezamenlijk opbouwen en borgen van kennis uit zowel onderzoek als onderwijspraktijk, het versterken van de onderzoek- en verbetercultuur binnen scholen en het samen aanpakken van regionale vraagstukken. We geloven dat kennis over goed onderwijs ontstaat door de wisselwerking tussen ervaringen uit de klas en resultaten uit onderzoek. 

 

 

Hoe doen we dat?

 

De werkwijze van OnderwijsMonitor Limburg (OML) is gebaseerd op de kwaliteitscyclus: doelen – data – duiden – doenScholen krijgen ondersteuning bij het formuleren van onderwijsdoelen en het verkennen van verbeteringen. Deze doelen ontstaan in dialoog tussen schoolteams, bestuurders en externe partners. Vaak is er behoefte aan hulp bij het concreet maken van die doelen en het scherpstellen van de onderliggende vragen. Daarna kijken we naar de beschikbare data. OML legt de verbinding tussen ‘harde’ gegevens uit het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (zoals leerlingstromen) en ‘zachte’ gegevens uit onze eigen monitor (zoals leerontwikkeling en sociaal-economische achtergrond). Een pilot in het basisonderwijs liet zien hoe waardevol die combinatie is; momenteel breiden we deze samenwerking verder uit, ook richting het voortgezet onderwijs. Daarnaast onderzoeken we welke gegevens scholen zelf verzamelen en welke data écht nodig zijn. Zodra we kunnen duiden wat de data zeggen en waar actie nodig is, selecteren we,  samen met scholen, effectieve aanpakken die zowel wetenschappelijk onderbouwd zijn als passen binnen de praktijk.  Na de implementatie volgt monitoring en herhaalt de cyclus zich, totdat de gestelde doelen zijn bereikt.

 

 

 

Welke activiteiten vinden er plaats?

De basis: doelen en data

De basis van OnderwijsMonitor Limburg (OML) ligt in de structurele verzameling, verwerking en digitale terugkoppeling van data naar scholen. Daarbij horen ook relatiebeheer, themabepaling en kennisdeling. Gedurende het schooljaar gaat OML in gesprek met leraren, directeuren, bestuurders en andere onderwijsprofessionals. De thema’s binnen de OML worden steeds aangepast aan de vragen en behoeften die vanuit het onderwijsveld en de wetenschap naar voren komen. De resultaten worden gedeeld via een digitale terugkoppeling. Deze ‘passieve’ terugkoppeling bestaat uit factsheets (uitkomsten van OML-data) en kennisdossiers (inzichten uit breder onderzoek). In hun eigen digitale omgeving kunnen scholen zo eenvoudig zien hoe zij zich verhouden tot andere scholen en waar kansen voor ontwikkeling liggen.

 

Verdieping: duiden en doen

Om data betekenisvol te maken, is samenwerking tussen onderzoekers en onderwijsprofessionals onmisbaar. Daarom organiseren we workshops voor scholen en besturen, evenals thematische bijeenkomsten waarin ook de rapportages van het NCO onder de aandacht worden gebracht. Tijdens deze bijeenkomsten krijgen scholen inzicht in de ontwikkelingen op hun eigen school en worden inspirerende voorbeelden van bewezen aanpakken gedeeld. Dit gebeurt niet alleen op bestuursniveau, maar ook in professionele leergemeenschappen rond specifieke thema’s, zoals de overgang van po naar vo of de ontwikkeling van taalvaardigheid. Door samen te werken in workshops en leergemeenschappen versterken we niet alleen de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs, maar bieden we onderwijsprofessionals ook de kans zich blijvend te ontwikkelen als kritische en deskundige vakmensen.

 

Aanvullende projecten
Dit betreft (nieuwe) aanvullende projecten op scholen of andere partijen, die met de OML geëvalueerd kunnen worden (bijvoorbeeld 10-14 onderwijs, of rijke schooldag). De metingen van de OML maken een benchmark met het verleden mogelijk, maar ook een benchmark met andere scholen. Scholen of besturen die aanvullende projecten binnen de OML uitzetten, krijgen op die thema’s terugkoppeling op maat. Naast concrete aanvullende projecten biedt de OML ook een portaal voor verdere professionalisering van onderwijsmedewerkers door de relatie die met Universiteit Maastricht ontstaat. Daarbij kan gedacht worden aan training, maar ook (promotie-) onderzoek door leraren of schoolleiders onder supersvisie van onderzoekers van de Universiteit Maastricht.

       

 Wat zijn de opbrengsten?

 

Unieke longitudinale dataset

Een brede verzameling van vaardigheden en competenties van leerlingen, inclusief sociaal-economische achtergrondkenmerken. Gegevens worden verzameld bij scholen, leerlingen, ouders en leerkrachten, en bieden een basis voor beleidskeuzes op scholen én innovatief wetenschappelijk onderzoek.

 

Factsheets en praktijkgerichte aanbevelingen

Overzichtelijke factsheets tonen resultaten voor Limburg, inclusief trends in leeruitkomsten over de tijd en vergelijkingen tussen groepen. Deze worden aangevuld met aanbevelingen vanuit de literatuur, zodat scholen direct geïnformeerd zijn over mogelijkheden tot verbetering.

 

Inzicht in belangrijke aspecten van de onderwijsloopbaan

Voorbeelden zijn, analyses van oorzaken van stagnering van leerprestaties, de rol van verwachtingen op leeruitkomsten en mechanismen achter voortijdig schoolverlaten. De koppeling met NCO-doorstroomgegevens maakt opvolging van leerlingen na het vervolg onderwijs mogelijk.

 

Digitale terugkoppeling op relevante thema’s

Vergelijkingen met scholen binnen het eigen bestuur, de regio en Limburg. Trends in de tijd worden zichtbaar gemaakt, rekening houdend met achtergrondvariabelen zoals opleidingsniveau van ouders en onderwijsniveau van de leerling. Zo krijgen scholen input voor zelfevaluatie en kunnen ze nagaan of ze op de gewenste koers liggen.

 

Workshops en samenwerking tussen onderzoekers en onderwijsprofessionals

Gezamenlijk duiden van data in relatie tot praktijkervaringen en onderzoek, en vertalen van data naar concrete informatie voor de schoolpraktijk.

 

Gezamenlijke kennisopbouw

Van groep 2 tot en met het voortgezet onderwijs, gericht op onderwerpen zoals stagnerende leerprestaties, verwachtingen op leeruitkomsten en voortijdig schoolverlaten.

 

Ondersteuning bij initiatieven en projecten

Samenwerking bij opzet en evaluatie van vernieuwende onderwijsconcepten en klasprojecten. Directe aansluiting op praktijkkennis, bestaande wetenschappelijke kennis en de dataverzameling van OML. Ook geschikt als basis voor gezamenlijke subsidieaanvragen, bijvoorbeeld bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO).

 

Professionalisering via Universiteit Maastricht

Mogelijkheden voor professionals in de onderwijspraktijk om training, begeleiding of promotieonderzoek te volgen op het gebied van datagebruik, evidence-informed werken en leiderschap in het onderwijs.