Voor ouders

OnderwijsMonitor Limburg (OML) is een samenwerking tussen Limburgse scholen in het basis- en voortgezet onderwijs en Universiteit Maastricht. Al 15 jaar bouwen we aan kennis over goed onderwijs. Samen onderzoeken we voor het (Limburgse) onderwijs relevante thema’s

De gegevens worden ingezet om samen met de scholen en besturen praktijk-relevante vragen te beantwoorden en feedback te geven over de eigen onderwijskwaliteit in brede zin.

 

We leveren op school- en bestuursniveau inzicht in hoe de school of het bestuur het doet op het thema (bijvoorbeeld leesmotivatie) en hoe de samenstelling van de school eruitziet (aandeel jongens, opleiding van de ouders). Dit doen we altijd in vergelijking met het algemeen Limburgs gemiddelde, het regionaal gemiddelde voor de regio of regio’s van de school/bestuur. Besturen krijgen daarnaast informatie over alle scholen binnen het bestuur en een uitsplitsing op bestuursniveau van de resultaten naar geslacht en opleidingsniveau van de ouders. 

Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling van een kind. Dit kan zowel ‘negatief’ als ‘positief’ zijn. Zo kan bijvoorbeeld een andere thuistaal het goed onder de knie krijgen van de Nederlandse taal bemoeilijken, maar kan tweetaligheid ook het leren bevorderen. Het is belangrijk om te kijken hoe deze factoren het leren van leerlingen beïnvloeden. Ook is het van belang om te beseffen dat factoren met elkaar samenhangen en elkaar beïnvloeden. Het doel van de OnderwijsMonitor Limburg biedt hier in zicht op.

 

De OML is geen instrument om klachten over het functioneren van de school of van leraren te monitoren.

 

 

De OML brengt verschillende informatiebronnen samen. Hieronder vindt u een overzicht van de gegevens die we verzamelen:

  • Administratieve gegevens
    Naam, adres en geboortedatum van de leerling
    Geslacht
    Groep/klas en leerjaar
    Nationaliteit en geboorteland van de leerling (indien beschikbaar)
    Hoogst behaalde opleiding en nationaliteit van beide ouders/verzorgers (indien beschikbaar)
  • Toetsgegevens uit het Leerlingvolgsysteem (opgehaald door de school)
    Leerlingvolgsysteem-toetsscores van groep 1 t/m 8
    Doorstroomtoetsgegevens van groep 8
  • Vragenlijsten van de OML
    Leerlingvragenlijst (groep 8)
    Oudervragenlijst (groepen 2 en 8)
    Leerkrachtvragenlijst (groepen 2 en 8)

De besturen/scholen leveren de administratie- en toets gegevens via een beveiligde infrastructuur direct aan bij een gespecialiseerde dienstverleningsbedrijf van de Universiteit Maastricht. De vragenlijsten worden eveneens via een beveiligde infrastructuur naar deze partij gestuurd zodra er op verzenden wordt geklikt . Zowel besturen/scholen als de UM heeft geen toegang tot de ruwe data en de ingevulde vragenlijsten.

Om deze informatie te kunnen onderzoeken, worden de verschillende gegevensbronnen op leerlingniveau gekoppeld op basis van persoonsgegevens, zoals naam en geboortedatum. Dit gebeurt met strikte naleving van de privacywetgeving. De verzamelde gegevens worden versleuteld en verwerkt door een gespecialiseerde dienstverlener van de Universiteit Maastricht. Persoonsgegevens worden apart en beveiligd opgeslagen. Het gespecialiseerde dienstverleningsbedrijf maakt een geanonimiseerd onderzoeksbestand.

De onderzoekers ontvangen een geanonimiseerd onderzoeksbestand. De verzamelde informatie is niet te herleiden is tot individuen, en zijn de rapportages in eigendom van de OML.

..Kind
Elk kind is uniek, ze verschillen in persoonlijkheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en cognitieve vaardigheden. De invloed hiervan op gedrag en prestaties is zowel in de klas als op de lange termijn in de maatschappij van belang. De OML brengt deze kenmerken in kaart, zodat scholen hun leerlingen beter kunnen begeleiden. De vragenlijsten bevatten vragen over: Persoonlijkheid en sociale vaardigheden, werkhouding en schoolmotivatie, toekomstverwachtingen, 21ste-eeuwse vaardigheden zoals kritisch denken en probleemoplossend vermogen.

 

..Ouder
De thuissituatie heeft invloed op de ontwikkeling van kinderen. Het is voor scholen belangrijk om een goed beeld te hebben van de schoolpopulatie in termen van de thuisomgeving, welke van invloed kunnen zijn op het ontwikkelingsproces. Met deze informatie kan de school het onderwijs en de ondersteuning goed op elkaar afstemmen. Kinderen brengen de meeste tijd thuis en daarnaast op school door, wat maakt dat de thuissituatie en school niet los van elkaar staan. Daarom verzamelt de OML informatie over: Gezinssituatie (bijv. arbeidsmarktsituatie en herkomst van ouders), opleiding van ouders, ouderbetrokkenheid en verwachtingen, thuistaal en tijdsbesteding buiten school.

 

..School
Binnen het thema school richt de OML zich enerzijds op schoolkeuze: Hoeveel basisscholen hebben ouders serieus overwogen? Hoeveel informatie hebben ze ingewonnen? Welke kenmerken van een basisschool vinden ouders belangrijk? Anderzijds richt de OML zich op schooltevredenheid, schoolveiligheid en schoolwelbevinden. Dit wordt bij zowel ouders als leerlingen bevraagd. We verzamelen informatie over; schooltevredenheid en schoolveiligheid, Schoolwelbevinden vanuit het perspectief van zowel ouders als leerlingen, Informatievoorziening, schoolklimaat en sociale veiligheid.

Alleen deelnemende besturen/scholen hebben toegang tot de terugkoppeling van de eigen scholen. De terugkoppeling zijn niet te herleiden tot individuen. Scholen krijgen ook informatie over het bestuursgemiddelde. Informatie wordt pas gedeeld als deze gebaseerd is op minimaal vijf leerlingen.

Bij de OML staat de vertrouwelijkheid van de gegevens voorop, om dit te borgen werkt de OML met een gespecialiseerde dienstverlener binnen de Universiteit Maastricht (MEMIC). De opgehaalde gegevens worden door MEMIC gekoppeld en ontdaan van direct herleidbare informatie, voor zowel de besturen/ scholen als voor onderzoekers is het uitgesloten dat informatie te herleiden is tot individuen (kind). Voor scholen en besturen zijn alleen de gegevens van de eigen school of het bestuur herkenbaar als zodanig in bijvoorbeeld de schoolrapportage.

Ouders die niet willen dat de gegevens van hun kind worden gebruikt in de OML, kunnen dit aangeven aan het begin van de oudervragenlijst. De gegevens van hun kind worden dan niet meegenomen in het onderzoeksbestand en verwijderd.

Staat uw vraag er niet bij of wilt u meer weten over de OnderwijsMonitor Limburg? neem contact op via oml-sbe@maastrichtuniversity.nl. Voor vragen over deelname of gegevensoverdracht kunt u contact opnemen met uw school. Voor specifieke vragen over privacy kunt u een e-mail sturen naar fg@maastrichtuniversity.nl.