FAQ


OnderwijsMonitor Limburg (OML) is een samenwerking tussen Limburgse scholen in het basis- en voortgezet onderwijs en Universiteit Maastricht. Al 15 jaar bouwen we aan kennis over goed onderwijs. Samen onderzoeken we voor het (Limburgse) onderwijs relevante thema’s

De gegevens worden ingezet om samen met de scholen en besturen praktijk-relevante vragen te beantwoorden en feedback te geven over de eigen onderwijskwaliteit in brede zin. We leveren op school- en bestuursniveau inzicht in hoe de school of het bestuur het doet op het thema (bijvoorbeeld leesmotivatie) en hoe de samenstelling van de school eruitziet (aandeel jongens, opleiding van de ouders). Dit doen we altijd in vergelijking met het algemeen Limburgs gemiddelde, het regionaal gemiddelde voor de regio of regio’s van de school/bestuur. Besturen krijgen daarnaast informatie over alle scholen binnen het bestuur en een uitsplitsing op bestuursniveau van de resultaten naar geslacht en opleidingsniveau van de ouders. 

Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling van een kind. Dit kan zowel ‘negatief’ als ‘positief’ zijn. Zo kan bijvoorbeeld een andere thuistaal het goed onder de knie krijgen van de Nederlandse taal bemoeilijken, maar kan tweetaligheid ook het leren bevorderen. Het is belangrijk om te kijken hoe deze factoren het leren van leerlingen beïnvloeden. Ook is het van belang om te beseffen dat factoren met elkaar samenhangen en elkaar beïnvloeden. Het doel van de OnderwijsMonitor Limburg biedt hier in zicht op.

De OML is geen instrument om klachten over het functioneren van de school of van leraren te monitoren.

OnderwijsMonitor Limburg (OML) brengt gegevens bij elkaar die al geregistreerd zijn door de school zelf. Het gaat hierbij om administratiegegevens en toetsgegevens uit het leerlingvolgsysteem (LVS). Daarnaast verzamelt de OML aanvullende gegevens over de leerlingen en hun onderwijs via de afname van vragenlijsten voor leerlingen, hun leerkrachten en hun ouders/verzorgers.

  • Administratieve gegevens
    Naam, adres en geboortedatum van de leerling
    Geslacht
    Groep/klas en leerjaar
    Nationaliteit en geboorteland van de leerling (indien beschikbaar)
    Hoogst behaalde opleiding en nationaliteit van beide ouders/verzorgers (indien beschikbaar)
  • Toetsgegevens uit het Leerlingvolgsysteem (opgehaald door de school)
    Leerlingvolgsysteem-toetsscores van groep 1 t/m 8
    Doorstroomtoetsgegevens van groep 8
  • Vragenlijsten van de OML
    Leerlingvragenlijst (groep 8)
    Oudervragenlijst (groepen 2 en 8)
    Leerkrachtvragenlijst (groepen 2 en 8)
Voor uitgebreide informatie rondom het verzamelen van gegevens kunt u hier terecht. 

De besturen/scholen leveren de administratie- en toets gegevens via een beveiligde infrastructuur direct aan bij een gespecialiseerd dienstverleningsbedrijf van de Universiteit Maastricht. De vragenlijsten worden eveneens via een beveiligde infrastructuur naar deze partij gestuurd zodra er op verzenden wordt geklikt . De ruwe date en de ingevulde vragenlijsten zijn niet toegankelijk voor de besturen, scholen of de UM. 

Om deze informatie te kunnen onderzoeken, worden de verschillende gegevensbronnen op leerlingniveau gekoppeld op basis van persoonsgegevens, zoals naam en geboortedatum. Dit gebeurt met strikte naleving van de privacywetgeving. De verzamelde gegevens worden versleuteld en verwerkt door een gespecialiseerde dienstverlener van de Universiteit Maastricht. Persoonsgegevens worden apart en beveiligd opgeslagen. Het gespecialiseerde dienstverleningsbedrijf maakt een geanonimiseerd onderzoeksbestand.

De onderzoekers krijgen uitsluitend toegang tot een geanonimiseerd onderzoeksbestand. De verzamelde gegevens zijn niet te herleiden tot individuele personen en de rapportages blijven eigendom van de OML. 

..Kind
Elk kind is uniek, ze verschillen in persoonlijkheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en cognitieve vaardigheden. De invloed hiervan op gedrag en prestaties is zowel in de klas als op de lange termijn in de maatschappij van belang. De OML brengt deze kenmerken in kaart, zodat scholen hun leerlingen beter kunnen begeleiden. De vragenlijsten bevatten vragen over: Persoonlijkheid en sociale vaardigheden, werkhouding en schoolmotivatie, toekomstverwachtingen, 21ste-eeuwse vaardigheden zoals kritisch denken en probleemoplossend vermogen.

..Ouder
De thuissituatie heeft invloed op de ontwikkeling van kinderen. Het is voor scholen belangrijk om een goed beeld te hebben van de schoolpopulatie in termen van de thuisomgeving, welke van invloed kunnen zijn op het ontwikkelingsproces. Met deze informatie kan de school het onderwijs en de ondersteuning goed op elkaar afstemmen. Kinderen brengen de meeste tijd thuis en daarnaast op school door, wat maakt dat de thuissituatie en school niet los van elkaar staan. Daarom verzamelt de OML informatie over: Gezinssituatie (bijv. arbeidsmarktsituatie en herkomst van ouders), opleiding van ouders, ouderbetrokkenheid en verwachtingen, thuistaal en tijdsbesteding buiten school.

..School
Binnen het thema school richt de OML zich enerzijds op schoolkeuze: Hoeveel basisscholen hebben ouders serieus overwogen? Hoeveel informatie hebben ze ingewonnen? Welke kenmerken van een basisschool vinden ouders belangrijk? Anderzijds richt de OML zich op schooltevredenheid, schoolveiligheid en schoolwelbevinden. Dit wordt bij zowel ouders als leerlingen bevraagd. We verzamelen informatie over; schooltevredenheid en schoolveiligheid, Schoolwelbevinden vanuit het perspectief van zowel ouders als leerlingen, Informatievoorziening, schoolklimaat en sociale veiligheid.

Alleen de scholen en schoolbesturen die meedoen, krijgen de resultaten te zien. Scholen kunnen alleen de terugkoppeling van hun eigen school bekijken. Schoolbesturen kunnen daarnaast ook het overkoepelende resultaat van al hun scholen samen inzien. De resultaten zijn volledig anoniem en niet te herleiden tot individuele leerlingen. Gegevens worden alleen gedeeld als ze gebaseerd zijn op de antwoorden van
minstens vijf leerlingen, zodat de privacy van ieder kind goed beschermd blijft.

Bij de OML staat de vertrouwelijkheid van alle gegevens vooropOm dit goed te waarborgen, werkt de OML samen met een gespecialiseerde dienstverlener (MEMIC) binnen de Universiteit Maastricht. Alle gegevens die
worden verzameld, worden
direct (versleuteld) en uitsluitend naar MEMIC verstuurd. Daar worden ze veilig opgeslagen, gekoppeld en ontdaan van alle informatie die te herleiden is naar een kind. Zo is het voor
scholen, schoolbesturen én onderzoekers niet mogelijk om gegevens terug te voeren naar individuele leerlingen.


Scholen krijgen in de rapportages alleen de resultaten van hun eigen school te zien. De gegevens van andere scholen zijn daarin niet herkenbaar. 

Voor het afnemen van de vragenlijst is geen actieve toestemming van ouders nodig. Dit komt doordat de OML wordt uitgevoerd binnen een samenwerkingsverband van scholen en de grondslag ‘algemeen belang’ wordt gehanteerd. Dat betekent dat het onderzoek wordt gedaan om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, met zorg voor de privacy van alle leerlingen. Ouders die niet willen dat de gegevens van hun kind worden gebruikt voor de OML, kunnen dit aangeven aan het begin van de oudervragenlijst. De gegevens van hun kind worden dan niet meegenomen in het onderzoek en veilig verwijderd.

De onderzoekers van de Universiteit Maastricht, de scholen en de schoolbesturen hebben geen toegang tot gegevens waarin leerlingen, ouders of docenten individueel herkenbaar zijn. Voor schoolbesturen zijn in de rapportages alleen de geanonimiseerde gegevens van hun eigen scholen te zien, voor de school alleen van hun eigen school. De onderzoekers van de Universiteit Maastricht zullen nooit resultaten publiceren of delen waarin scholen of besturen herkenbaar zijn, tenzij de betreffende besturen daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. In geen enkel geval worden gegevens op leerlingniveau gedeeld.

 

Staat uw vraag er niet bij of wilt u meer weten over de OnderwijsMonitor Limburg? neem contact op via oml-sbe@maastrichtuniversity.nl. Voor vragen over deelname of gegevensoverdracht kunt u contact opnemen met uw school. Voor specifieke vragen over privacy kunt u een e-mail sturen naar fg@maastrichtuniversity.nl.

Staat uw vraag er niet bij? Neem contact met ons op en mail via oml-sbe@maastrichtuniversity.nl. Voor  uitgebreide informatie rondom het verzamelen van gegevens kunt u hier terecht.